Filmrecensies

Deze recensies geven een overzicht van de films en concerten welke kunnen beschouwd worden als referenties inzake beeld en geluid.  En natuurlijk ook de kwaliteit van de film of het concert zelf. Voor optimale beeld- en geluidskwaliteit kan u best voor BluRay of UHD disc kiezen.

Actuele Tip: Rocket Manbiopic over het leven van Elton John. Bevat wat musical elementen, maar is toch vooral een aangrijpend portret van een schuchter kereltje dat het tot wereldster schopte door de kracht van zijn muziek.

Tron Legacy – SciFi – augustus 2010 – quotering: 9/10

De oorspronkelijke film ‘Tron’ uit 1982, was zowat de start van computeranimatie in films. Als beginnend computerprogrammeur, was deze film voor mij bijna van eenzelfde orde als de eerste Star Wars film (1977).  Helaas was hij aan de box office geen even groot succes.

Om 28 jaar later een ‘vervolg’ te maken op deze technische mijlpaal, was niet evident. In de bioscoop werd de film maar matig onthaald. Totaal onterecht naar mijn idee.  Visueel is het een nog verbluffender spektakel dan het origineel. De ‘virtuele’ wereld IN de computer – of is het ‘werkelijke’ wereld? – wordt prachtig in beeld gebracht. Acteerprestaties zijn prima en het geluid is van een ongekend hoog niveau, ongetwijfeld mede dankzij de mixing op MK Sound luidsprekers (jawel, bij ons te koop).

Maar naast al dat visuele spectakel is er vooral een boeiend verhaal over een verloren gewaande vader met schuldgevoel die zijn eigen jongere ‘zelf’ moet bestrijden om aan de digitale wereld te kunnen ontsnappen.

Hoogtepunten zijn verder Olivia Wilde (bekend als 13 in ‘House MD’) en de geweldige soundtrack (met gastoptreden) van Daft Punk!

De Kleine Prinsanimatiefilm – augustus 2015 – quotering: 9/10

De trailer had mijn verwachtingen hoog gezet, de eerste recensies in de pers hinten helaas op een teleurstelling. Gelukkig hadden die laatsten het fout! De kleine prins is een ontroerende animatiefilm die het surrealistische sprookje van de Prins verweeft met een hedendaags verhaal van prestatiedrang vanaf de middelbare school.Nergens vond ik de aanpak van deze film geforceerd. De digitale animaties van de “werkelijkeheid” contrasteren mooi met de stop-motion animaties van het eigenlijke sprookje. Een film die de poetische aspecten uit het eerste uur niet helemaal kan doortrekken in de tweede helft, maar die desondanks nooit over-the-top gaat en genietbaar blijft tot het einde. Een aanrader die ook door mijn kinderen (meisje van 8 en jongen van 4) heel erg werd gesmaakt!